Wat is er per 1 mei 2005 gewijzigd in de wettelijke regels over appartementsrechten?
Op 1 mei 2005 zijn de wettelijke regels over appartementsrechten gewijzigd:
- de belangrijkste vernieuwing is dat de appartementseigenaren voortaan bij meerderheid (80%) kunnen besluiten de zogenoemde akte van splitsing te wijzigen;
- een ander nieuw element is de verplichting voor verenigingen van eigenaren om een reservefonds te hebben waaruit met name groot onderhoud kan worden betaald;
- voortaan is ook splitsing in appartementsrechten mogelijk zonder dat op de grond een gebouw staat (denk aan parkeer- en ligplaatsen);
- de koper van een appartementsrecht zal anders dan voor 1 mei 2005 worden geïnformeerd over bijdragen die de verkoper nog aan de vereniging van eigenaren moet betalen.
Wettelijke bepalingen
De wettelijke bepalingen voor appartementsrechten staan in Titel 9 van het Burgerlijk Wetboek Boek 5, artikelen 124 t/m 135.
Ben ik verplicht lid te worden van de Vereniging van Eigenaars (VvE)?
Wettelijk is vastgesteld dat de eigenaren van appartementen binnen een gebouw een Vereniging van Eigenaars (VvE) moeten vormen. Als u een appartement koopt wordt u automatisch lid van deze vereniging.
Beëindiging lidmaatschap
Het lidmaatschap eindigt door overdracht van het appartement.
Moet de Vereniging van Eigenaars (VvE) een reservefonds hebben?
De Vereniging van Eigenaars (VvE) is verplicht een reservefonds in stand te houden. Het reservefonds is bedoeld voor andere kosten dan de gewone jaarlijkse kosten. De verplichting een reservefonds in stand te houden geldt sinds 1 mei 2005. Een nieuwe VvE heeft deze verplichting vanaf deze datum. Bestaande verenigingen krijgen nog drie jaar de tijd om een reservefonds in het leven te roepen. Vanaf 1 mei 2008 is iedere VvE verplicht een reservefonds in stand te houden.
Onderhoud
De regeling verplicht de VvE er voor te zorgen dat er voldoende reservering plaatsvindt voor het (groot) onderhoud van het complex.
Hoogte reservefonds
Voor de omvang van het reservefonds is geen maatstaf in de wet vastgelegd. De hoogte van het bedrag dat gereserveerd moet worden in het reservefonds, wordt bepaald door de kosten die gemoeid kunnen zijn met het (groot) onderhoud van het complex. Dit is per complex verschillend. De appartementseigenaren moeten er gezamenlijk voor zorgen dat er voldoende geld gereserveerd wordt in het reservefonds. Zij moeten een in de vergadering van eigenaars vastgesteld bedrag storten in het reservefonds.
Toezicht
De appartementseigenaren kunnen elkaar erop aanspreken indien er geen geld gestort wordt in het reservefonds. In het uiterste geval kan de vereniging van eigenaars de betaling van de bijdrage aan het reservefonds door een eigenaar afdwingen via een gerechtelijke procedure.
u kunt ook gratis bellen 0800-8051